Farmáři z Velkých Němčic mají za sebou náročnou sezónu. Z rajčat, která jsou pro ně i jejich kolegy z farmářského družstva Čerstvě utrženo typická, přesedlali na okurky. Prakticky ze dne na den se tak stali průkopníky moderního pěstování okurek v České republice. Přesto se rozhodli, že půjdou v rozvoji farmy ještě dál. Výsledkem jejich ambiciózního plánu je inovativní a ekologické značení okurek, které v České republice nemá obdoby – gravírování laserem. Okurku po okurce tak mění přístup českých zemědělců k udržitelnosti.
Začalo to náhodou
Moderní skleníky ve Velkých Němčicích fungují už pátým rokem. Zpočátku pěstovali oblíbenou odrůdu cherry rajčat s názvem Nelinka, loni se ale rozhodli pro radikální změnu. Během pár měsíců vystřídaly rajčata okurky a farma se rozšířila o balicí centrum. Právě tam experimenty s inovativním značením začaly.
„Začínali jsme od nuly, bez jakýchkoliv zkušeností a techniky. Navíc jsme na to měli asi dva měsíce, a to včetně personálního a technologického zajištění. Nakonec se nám podařilo koupit třídicí linku z Holandska,” vzpomíná dnes na začátky provozu balicího centra jeho ředitel Karel Kratochvíl.
Běžné technologie nestačily
Okurky začali z farmy dodávat do obchodů pod názvem Hugo. A protože farmáři stejně jako jejich klienti touží po stále větší udržitelnosti, rozhodli se opustit zvyk balit jednotlivé okurky do plastové fólie. To ale znamenalo najít jiný způsob, jak značku na okurku dostat.
„Logicky jsme sáhli po nalepovacích etiketách, které jsou v zásadě nejrozšířenějším způsobem označení ovoce a zeleniny,” popisuje Kratochvíl. Sám ale dodává, že brzy zjistili, že samolepky v tomto případě fungovat nebudou. „Přinášelo to s sebou řadu problémů. Etiketa na okurkách nedržela, odlepovala se a nakonec končila všude možně – přilepená na strojích, na přepravkách, na zaměstnancích, jen ne na okurkách,” směje se.
Záhy proto začali hledat alternativu, která by byla funkční a zároveň vizuálně zajímavá. Volba padla na gravírování laserem. Obsluha zadá stroji tvar, který chce gravírovat, a laserový paprsek pak tento tvar vypálí do svrchní vrstvy epidermálních buněk.
Hlavní výhoda podle Karla Kratochvíla spočívá v rychlosti, přesnosti a taky v ekologii. Nalepovacích etiket, které končily jinde, než by měly, totiž denně používali několik desítek tisíc. Unikátní vzhled navíc pomáhá farmářům budovat brand a zákazníci díky logu Čerstvě utrženo přímo na slupce okurky snadno poznají, odkud je.
Laser se líbí i státu
Na podzim na farmu zamířili inspektoři Státní potravinářské a zemědělské inspekce a gravírování laserem u nich sklidilo úspěch. „Závěrem inspekce bylo, že označování laserem je bráno jako průlomové v oblasti ekologie a nezaměnitelnosti produktů. Z toho máme obrovskou radost,” říká Karel Kratochvíl.
Důležitý je podle něj fakt, že technologie s sebou nepřináší mnoho rizik. Laser totiž narušuje pouze svrchní vrstvy a na kvalitu, trvanlivost ani chuť produktů tak nemá vliv, navíc je zcela jedlé. Problémy ale vidí jinde.
„Starosti nám dělá hlavně kapacita instalované laserové technologie. Požadavky na množství produktů se stále zvyšují a my postupně narážíme na kapacitní strop. Navíc jde o docela drahou technologii a ne všechny firmy jsou ochotné do nového, ekologického značení investovat,” shrnuje Kratochvíl. Ve Velkých Němčicích ale mezitím další investice plánují – kapacitu laseru letos rovnou zdvojnásobí. Českých okurek Hugo s unikátním popiskem tak zákazníci najdou na pultech obchodů ještě víc než doposud.